Naast acties brengt Auto Bouman u ook het laatste Renault nieuws. Bekijk regelmatig onderstaand overzicht om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van Renault.

25 jaar Bovag lid

Persbericht
_________________________________________

 

Auto M. Bouman b.v. 25 jaar lid van BOVAG

 

 

Auto M. Bouman in ALBLASSERDAM viert dit jaar een wel heel bijzonder jubileum: het autobedrijf is maar liefst 25 jaar aangesloten bij BOVAG. Uit handen van Accountadviseur BOVAG Autodealers J.P. van der Meulen ontving de heer Patrick Bouman van autobedrijf M. Bouman b.v. een speciale oorkonde.

 

Auto M. Bouman b.v. staat al decennialang bekend als een alom gewaardeerd bedrijf dat garant staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en garantie. ‘Die drie kernwaarden zijn precies waar bij BOVAG aangesloten bedrijven voor staan,’ aldus Han ten Broeke, algemeen voorzitter van BOVAG. ‘Zekerheid en vertrouwen zijn voor klanten van groot belang,  Auto M. Bouman b.v. biedt dat bij uitstek. En is daarom al 25 jaar aangesloten bij onze vereniging.’

 

Historie

In 1977 is vader M. Bouman voor zichzelf begonnen en in 1982 werd het bedrijf Renault-dealer voor Sliedrecht, maar wel vanuit Wijngaarden. Het bedrijf heeft daar tot 2015 gedraaid. Wij zijn hier in Alblasserdam bij toeval terrecht gekomen. Op 7 december 1995 werd het nieuw gebouwde pand in Alblasserdam feestelijk geopend. In 2002 gaat Patrick in Alblasserdam werken. Patrick heeft het bedrijf in stapjes overgenomen en is sinds 2015 volledig eigenaar.

 

Sinds 1930
BOVAG bestaat sinds 6 mei 1930. Veertig garagehouders spraken op die dag in het Utrechtse café-restaurant ‘Noord-Brabant’ over hun gezamenlijke belangen en besloten zich te verenigen. Die avond werd de BOnd van Automobielhandelaren en Garagehouders geboren. In de loop der jaren sloten ook vele andere bedrijven zich aan, zoals tweewielerspecialisten, rijscholen, caravanbedrijven, wasstraten, tankstations etc. De welbekende BOVAG Garantie voor gebruikte auto’s werd in 1965 ingevoerd en vijf jaar later volgde een soortgelijke garantieregeling voor onderhoud en reparaties. Inmiddels geldt de BOVAG Garantie voor vrijwel alle producten en diensten die BOVAG-leden aanbieden.

 

EINDE BERICHT

 

 

25 jaar!

25 jaar Auto Bouman

Al 25 jaar vinden we ze aan de Ohmweg op bedrijventerrein Vinkenwaard: Auto Bouman. Vader Meindert en zoon Patrick Bouman vertel­len in de Kantlijn over hun bedrijf, tussen een heleboel Renaults en een enkele andere auto.

Meindert Bouman is geboren en getogen in Wijn­gaarden. ‘Toen ik jong was, had ik geen flauw idee wat ik wilde gaan doen. Toen ik een jaar of twaalf was, kwam uit een test dat mijn interesses bij tech­niek lagen.’ De ouders van Meindert hadden een boerderij. ‘Maar ik had drie oudere broers die alle­maal boer zijn geworden. Mijn vader had twee boer­derijen en ja, toen was het land op. Nee hoor, daar lag mijn interesse niet.’ Meindert kwam in de auto­techniek terecht en dit is altijd zo gebleven. Na zijn opleiding leert hij in de avonduren verder en daar­naast begint hij met werken. Eerst bij een autobedrijf in Sliedrecht en later zorgt hij bij een hovenier voor de machine- en autotechniek. ‘Maar je bent jong en je wilt wat, toen het werk bij de hovenier niet meer bij me paste, ben ik in 1977 voor mezelf begonnen. Gewoon, met niets, alleen twee handen en gezond verstand. Toen was Patrick één jaar.’

Renault-Dealer

De keuze om Renault-dealer te worden, ligt niet aan het feit dat Meindert groot fan van het automerk was.

‘Nee hoor, dat liep gewoon zo. Bij de hovenier werk­te ik wel al met Renaults. Van daaruit had ik een link met de Renault-dealer in Hardinxveld en zo is dat gaan rollen. Ik vind een Renault niet beter of slechter

dan een andere auto, ieder merk heeft zijn eigen­aardigheden, zo ook Renault.’ En lachend: ‘Een auto moet aan bepaalde kwaliteiten voldoen, maar ook niet

té goed, want er moeten ook onderhoudswerkzaam-heden blijven.’ Renault vroeg twee jaar na de start van het eigen bedrijf of Bouman Renault-dealer wilde worden, in eerste instantie in Sliedrecht. Echter door afspraken in Wijngaarden – daar stond een nieuw pand – kon dit niet doorgaan. In 1982 werd het be­drijf alsnog Renault-dealer voor Sliedrecht, maar wel vanuit Wijngaarden. Het bedrijf heeft hier tot 2015 gedraaid. ‘We zijn hier in Alblasserdam bij toeval te-

recht gekomen. Ik dacht, als Patrick wat ouder wordt,

dan zit er in Wijngaarden weinig toekomst, dus ik ging eens rondkijken. Renault kreeg daar lucht van en vroeg of we in Alblasserdam wilden beginnen. Zo zijn we hier terechtgekomen.’ Op 7 december 1995 werd het nieuw gebouwde pand feestelijk geopend. Aanwezig waren burgemeester Bruin en de directeur van Renault Nederland. Anita Witzier praatte het programma aan elkaar. ‘Dat was leuk, Renault wilde altijd ruchtbaarheid geven aan speciale gebeurte-

nissen. Zij hadden daarvoor afspraken met bekende Nederlanders. Bij ons kwam Anita.’

Zoon Patrick

Patrick is opgegroeid tussen de auto’s. ‘Vroeger zat ik altijd al aan auto’s te sleutelen,’ vertelt hij. Hij was net drie dagen zestien toen hij begon aan de opleiding: werken en leren. ‘Bij een andere Renault-dealer,’ zegt

hij lachend. En met een blik op zijn vader: ‘Ik mocht niet bij hem werken. Hij vond het beter dat ik eerst maar eens ergens anders ervaring opdeed.’ In dezelf­de tijd bouwt vader Bouman de zaak in Alblasserdam op. In 2002 gaat Patrick in Alblasserdam werken.

‘We waren toen maar met twee personen, ik in de garage en een verkoper. Ik heb veel geleerd van die tijd, ook het omgaan met klanten en de verkoop.’ Meindert richtte zich meer op de zaak in Wijngaar­den en kwam af en toe eens kijken. Nu werken er drie fulltime monteurs en daarnaast ook Patricks vrouw

Lieke en een receptioniste. Patrick zelf doet een stuk verkoop, de administratie en hij heeft veel contact met klanten en lease-maatschappijen. Af en toe sleu-

telt hij nog wel eens. ‘Ik vind het allebei leuk: het sleutelen én alles wat bij het bedrijf komt kijken. Gis­terenavond heb ik nog even een accu vervangen.’ Patrick ziet Auto Bouman echt als een familiebedrijf. Goed contact met klant én collega vindt hij belang­rijk: ‘We leveren persoonlijke service en vinden het belangrijk dat aan het eind van de dag de auto’s klaar zijn en de klant tevreden. We leveren daarnaast als merkdealer ook veel onderdelen aan bedrijven in de regio. Zij brengen ook wel eens auto’s met een sto­ring bij ons. Mooi dat het over en weer goed gaat.’

Service

Bouman doet onderhoud en reparaties van alle mer­ken auto’s en ook voor de koop en verkoop van je auto kun je er terecht. Een nieuwe auto kan besteld worden of uitgekozen worden in de showroom. Je oude kun je er achterlaten, mits je een auto met gangbare kilometerstand aanbiedt. Bouman heeft sinds 2015 door een organisatiewijziging bij Renault geen dealercontract meer, maar een after-sales con­tract. Zij mogen zich ‘Renault-operator’ noemen en ze vertegenwoordigen een bepaald gebied in deze omgeving. Patrick: ‘Dat gebied wordt steeds groter, omdat er ook weer bedrijven stoppen.’ Na 2015 is de verkoop wat op de achtergrond geraakt en de after-sales belangrijker geworden. Juist tijdens corona was het fijn dat de focus op de werkplaats lag. Meindert: ‘Onderhoud blijft altijd. We zien dat de omzet van de verkoop echt wel gekelderd is, maar doordat de garage zo goed loopt, overleeft Patrick het.’

Vrije tijd

In de showroom staan twee blauwe rally Renaults. Meindert zegt gekscherend: ‘Een manier om van je geld af te komen.’ Patrick vertelt trots: ‘Autosport is mijn hobby, dit doe ik samen met mijn vrouw. We rij­den rally’s, de openbare weg wordt afgezet en daar rijden we. Lieke racet en ik sleutel.’ Patrick en Lie­ke kennen elkaar van het rally-rijden, hun kinderen vinden het ook prachtig. Meindert is in zijn vrije tijd ook vaak met auto’s bezig, zij het wat rustiger dan zijn zoon. ‘Ik heb nog wat oude auto’s. De oudsten zijn van 1924 en 1932 en dan heb ik nog een aan­tal nieuwere staan. Met het Renaultje 5 turbo dat ik heb staan, is Jan Lammers ooit kampioen geworden. En ik heb nog wat bijzondere auto’s, waar er maar weinig van zijn gemaakt.’ Hij laat een foto van een Renault Dauphine Gordini zien. ‘Deze rijdt nog regel­matig, dit is de lieveling van mijn vrouw. Verder rijd ik af en toe eens een tour met andere auto’s.’

25 jaar Auto Bouman

Vader Meindert heeft geen officiële functie meer in de zaak. Hij noemt zichzelf met een luxe woord ‘Patricks adviseur’. Patrick heeft het bedrijf in stapjes overgenomen en is sinds 2015 volledig eigenaar. Op de vraag of het altijd goed is gegaan, moeten ze wel lachen, maar ze zijn beiden tevreden. Het is boven verwachting goed gegaan. Over de huidige rolver­deling zegt Patrick lachend: ‘Ja, ik werk zes dagen en mijn vader doet de snoepreisjes.’ Op 7 december was het exact 25 jaar Auto Bouman in Alblasserdam! Een feest kunnen ze door corona helaas niet organi­seren, maar wat leuke dingen voor de klanten wor­den wel geregeld. Patrick vertelt: ‘Wellicht doen we volgend jaar weer wat klantenavonden, als het kan. Dat hebben we eerder gedaan. Klanten leren dan een lamp of wiel wisselen of we laten zien hoe een auto uitgelezen wordt. Dat is superleuk om te doen.’ We houden het in de gaten!

“Hello darkness, my old friend”

De cijfers liegen er niet om! Ondanks een steeds ruimer aanbod aan kleurrijke laktinten zijn het de zogenaamde “neutrale” kleuren zoals wit, zwart en grijs die veruit het meest gekozen worden door klanten van nieuwe auto’s. In die context trekt Renault zich goed uit de slag. Het merk met de ruit kleurt de Europese wegen veel meer dan zijn concurrenten. François Farion, Director of Colour and Trim Design bij Renault, licht dit typische kenmerk toe.

“Hello darkness, my old friend”

Wit, zwart, grijs. Het valt niet te ontkennen: zoals elk jaar zijn de kleuren die de auto-industrie de afgelopen 10 jaar domineerden, nogal saai. Volgens een rapport over de populariteit van autolakken door Axalta, een van de belangrijkste leveranciers van autolak, vertegenwoordigen deze kleuren alleen al bijna 70% van de wereldwijd verkochte modellen. Nader bekeken blijft wit de meest populaire kleur, goed voor 38% van alle nieuwe auto’s die wereldwijd verkocht worden, gevolgd door zwart (19%) en grijs (15%).

Te midden van deze somberheid zegt François Farion, Director of Colour and Trim Design bij Renault: “Renault doet het goed met een kleurrijker aanbod dan gemiddeld. En dat werkt, want we verkopen ongeveer 10% meer kleurtinten dan onze concurrenten!